Nyborg har helt tilbage til vikingetiden været et knudepunkt, som var med til at binde Danmark sammen, ligesom der har været en aktiv og systematisk sejlads herfra.
I 1883 blev de første jernbanefærger indsat på Storebælt, som sejlede mellem Nyborg og Halsskov.
Mellem 1950 og frem til i dag blev der foretaget store ændringer i færgehavnen i Nyborg. Det skete som et resultat af den infrastrukturelle og teknologiske udvikling fra 1950 og frem til i dag.
I 1950 var det efterkrigstid, og verdensøkonomien var ramt. Benzinen var stadig rationeret, og jernbanen var danskernes vigtigste transportmiddel. Der var travlt over Storebælt. Slag i slag med udviklingen oprettede man en bilfærgehavn i Knudshoved, og senere indførte DSB, at der hver time skulle overføres et intercity-tog over Storebælt fra hver retning. Den 14. juni 1998 kunne bilfærgerne så sejle for sidste gang.
Storebæltsforbindelsen var åbnet og nu var tiden over reduceret fra 1 time til 10 minutter.