Betalingsanlæg

Storebælts betalingsanlæg ligger i Korsør og er bygget sammen med Storebælts administrationsbygning, hvor bl.a.  Storebæltsforbindelsens overvågningsrum – kaldet O-rummet er placeret. Hver dag kører mere end 36.000 kunder kører igennem.

Betalingsanlægget har 12 vestgående baner og 10 østgående med 3 forskellige bane typer:

  • Ekspres-banerne
  • Kort-banerne
  • Kontant-banerne


Her kan trafikanter betale med deres nummerplade, brobizz, kort eller kontanter. Kapaciteten i de enkelte baner er forskellig, men den samlede kapacitet for anlægget er mellem 5.500 og 6.000 køretøjer i timen afhængigt af trafiksammensætningen.

Automatisk klassifikation

Køretøjernes takstklasse og dermed prisen, som bilisterne skal betale, fastsættes af køretøjets længde og højde. I hver bane er der to uafhængige klassifikationssystemer. Det første system består af lysgardiner med infrarødt lys‚ der sendes fra stolper på den ene side af banen til sensorer i stolper på den anden side. Når et køretøj bryder lysstrålerne‚ bestemmes køretøjets klasse. Det andet system er et laser-skanner system, der via to skannere monteret på master i anlægget måler køretøjets tre dimensioner og videresender oplysningen til anlæggets computer.

Hver bane har op til fire overvågningskameraer‚ som alle kan konfigureres til at optage billeder af køretøjet og dets nummerplade. Billederne udgør en vigtig dokumentation til at sikre en effektiv opkrævning. Billeder af nummerplader anvendes i opkrævning af kunder med automatisk nummerpladebetaling. En BroBizz aflæses med mikrobølgeteknologi (DSRC = Distance Short Range Communication) og består af antenner placeret 5‚5 m over vejbanen. Antennerne udsender mikrobølger til BroBizz i køretøjet og udveksler alle nødvendige transaktionsdata på under et sekund. Systemet følger den europæiske standard og understøtter BroBizz og lignende enheder udstedt i hele Skandinavien og dele af europa under det fælles samarbejde EasyGo. Alle baner har udkørselslys og -bomme samt et display‚ der informerer trafikanten om taksten for køretøjet, og om betalingen er godkendt.

Betalingsanlægget er blevet opgraderet

I januar 2020 blev betalingsanlægget opgraderet med ny teknologi. Formålet med at opgradere betalingsanlægget var at sikre, at Storebæltsbroen også i fremtiden kan håndtere en stigende mængde trafik. Derfor blev antallet af Ekspres-baner udvidet fra 4 til 6 baner i begge retninger, og hastigheden sat op fra 30 til 50 km/t.